Een blog over vloerrenovatie klachten…

Waar gewerkt wordt, vallen spaanders. Dat is onvermijdelijk. Ook al werk je nog zo precies en herstel je de meeste foutjes ongemerkt en razendsnel. Af en toe word je geconfronteerd met een klacht – iemand is ontevreden over iets wat jij gedaan of geleverd hebt. Deze blog gaat over het hoe en waarom van vloerrenovatie klachten én hoe je ze kunt voorkomen.

Werkwijzes die klachten in de hand werken

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Vloerrenovatie klachten zijn grotendeels te voorkomen. Dat weet ik uit ervaring en is de reden waarom je mij nooit en te nimmer zult betrappen op dit soort werkwijzes:

  • een vloerrenovatie te goedkoop aannemen en daardoor te snel en onzorgvuldig uitvoeren
  • dingen beloven waarvan je weet dat je ze niet kunt waarmaken
  • aangenomen werk uitbesteden aan een derde partij waardoor er communicatieproblemen ontstaan
  • niets op papier zetten, met als gevolg onduidelijkheden over het uitgevoerde werk

Als de benodigde ervaring ontbreekt…

Daarnaast zijn er helaas bedrijven die houten vloerrenovaties aanbieden terwijl ze de benodigde ervaring ontberen. Ja, ook ik kan dat nauwelijks geloven. Maar ik weet dat het zo is, omdat ik regelmatig gebeld word met de vraag of ik door anderen veroorzaakte schade wil beoordelen.

Mijn eerste reactie bij zoiets is dat ik dat liever niet doe. Probeer er eerst uit te komen met dat andere bedrijf. Vaak hebben mensen dat wel al geprobeerd, zonder resultaat. Dan vertellen ze me iets in de trant van “ze willen niet meer komen en zeggen dat het goed is”.

De moeilijkheid is dat ik de historie niet ken. Is er geleverd conform afspraak? Wat is er eigenlijk precies afgesproken? Meestal staat er niets op papier en dat maakt het alleen maar lastiger. Mijn tip: Schakel een onafhankelijke parketdeskundige in.

“Weet jij dan alle klachten te voorkomen?”

Als ik hét voor-altijd-klachtenvrij recept zou hebben, dan zat ik nu niet hier te bloggen. 😉 Wat ik mijzelf in ieder geval al jarenlang voorhoud, is: Doe alles wat je van tevoren kunt doen om klachten te voorkomen. Wat betekent dat concreet voor hoe ik werk?

Mijn werkwijze van A t/m Z:

  • er komt een vloerrenovatie aanvraag binnen
  • ik neem snel contact op en maak een afspraak voor een gratis vloerinspectie
  • gezamenlijk bespreken we de mogelijkheden
  • als de klant besluit het werk door mij te laten uitvoeren, stuur ik een schriftelijke bevestiging, waarin ook beschreven wordt wat er afgesproken is
  • het vloerwerk wordt uitgevoerd conform afspraak

Ik zeg trouwens direct “nee” tegen een aanvraag als ik weet dat wat er gevraagd wordt niet waargemaakt kan worden en de prospect het door mij voorgestelde alternatief niet wil.

Niet alle klachten zijn terecht

Soms klagen potentiële klanten over de prijs en dat is wat mij betreft onterecht. Ter illustratie: Je kunt je vloer laten schuren en lakken voor € 17.95 per m2. Bij mij kost dat € 33,50. Waarin zit ‘m dat verschil? Nou, in een hele waslijst…

  • verouderde schuurmachines schuren slecht, zie je terug in je vloer of worden per klus bij een bouwmarkt gehuurd
  • vaak moet 1 persoon 40-50 m2 in één dag schuren en lakken, waardoor er snel-snel en onzorgvuldig gewerkt wordt
  • er wordt niet stofvrij geschuurd (wat overigens sinds 2010 wettelijk verplicht is)
  • de vloer wordt niet 3x maar 2x geschuurd waardoor oude laklagen als vlekken achterblijven
  • de houten vloer wordt te grof geschuurd en is daardoor ruw
  • de vloer wordt met een goedkope parketlak 1 keer i.p.v. 2 a 3x gelakt (en slijt dus harder)
  • er zit afwerk lak aan muren en kozijnen en schuurstof zit overal

En dan de bedrijven op van die veilingsites… Ze rijden van Amersfoort naar Groningen om voor € 11,95 per m2 jouw vloer te schuren en oliën. Wat denk je daar nou zelf van? Wees eerlijk… Verwacht je dan serieus een fantastisch resultaat? Als je goedkoop wilt, dan krijg je goedkoop en kun je nergens terecht met je klachten. Zo simpel is het.

”Wat voor soort klachten krijg jij?”

Af en toe krijg ik een melding van een loszittende plint of een gaatje in de vloer omdat een kleine noest eruit is gescheurd of dat ik het schuurafval niet heb meegenomen. Erger dan dat is het gelukkig nooit en daar ben ik best trots op. Zeker als je bedenkt dat ik al jaren in het vloervak zit.

Grenen vloer geschuurd white wash olie gezet door een ander bedrijf

Grenen vloer geschuurd white wash olie gezet door een ander bedrijf

Door mijn werkwijze en passie voor het vak, kan ik klanten blij maken. Marketeers zouden zeggen dat de klantbeleving optimaal is. Ik zeg gewoon dat ik van houten vloeren en van mensen hou. Iedere dag doe ik wat ik het liefste doe en dat geeft enorm veel energie!

Wil je graag meer informatie?
Is jouw houten vloer toe aan een opknapbeurt?
Bel me 0638250503 of stuur een mail!

Houten vloer schuren