Waarom deze vloerman niet zonder sociale media kan

“Weet je wat sociale media is? Tijdverspilling!” Wat heb ik dat vaak te horen gekregen, zowel van bedrijven als collega zzp’ers. Als mensen er zo over denken, is het lastig over te brengen wat sociale media voor mij betekent. Het maakt echt een wezenlijk onderdeel uit van mijn bedrijf. Maar daar is wel het nodige aan vooraf gegaan…

Investeren in online zichtbaarheid

Ik weet nog dat ik met Twitter begon, in 2010. Toen werd me ook al verteld dat ik m’n tijd beter aan iets anders kon besteden. Nou heb ik m’n marketing eieren nooit in één mandje gelegd. Online is geen substituut voor offline. Het is en/en. Je hebt beide nodig.

Deze website is m’n online basis en ja, dat levert mij veel leads op omdat ik de zoekmachine optimalisatie goed voor elkaar heb. Maar het stuk branding via sociale media heeft ervoor gezorgd dat ik in de loop der jaren minder afhankelijk ben geworden van Google.

Sociale media is onmisbaar

Wat mij betreft is sociale media onmisbaar voor je online zichtbaarheid en -bereik. Waarbij mijn hoofddoel niet verkopen is. Dat is juist een fout die veel ondernemers maken: communicatiekanalen zoals Twitter, Facebook en LinkedIn gebruiken voor keiharde sales.

Als dat je insteek is, dan zul je nooit in sociale media geloven. Want met die mindset is het onmogelijk om eruit te halen wat erin zit en vooral om zelf iets bij te dragen. Als je alleen wilt komen halen, zie je het nut niet van met elkaar in gesprek gaan, meedenken of helpen.

Je hebt een lange adem nodig

De naam Postmus parket zweeft inmiddels op veel online plekken rond. Mensen die mij kennen via sociale media bevelen me bij anderen aan, zowel online als offline(!). Dat is me niet zomaar even komen aanwaaien. En als ik het zo wil houden, kan ik niet verslappen.

Het is niet even een blogje schrijven, ‘m op Twitter zetten en hup, ik word gevonden. Verre van! Je hebt een lange adem nodig. Mensen moeten je niet 1 of 2x, maar wel 10x keer op een voor hen leuke en/of interessante manier voorbij zien komen, voordat ze eens verder gaan kijken.

Wat heeft sociale media mij concreet opgeleverd?

Veel. Héél veel. Ik heb namelijk een groot netwerk opgebouwd van mensen die passen bij mijn bedrijf. We kunnen vragen aan elkaar stellen of een discussie beginnen. En soms help je elkaar als online vrienden gratis – ook dat gebeurt dankzij sociale media.

M’n netwerk bestaat o.a. uit collega’s, leveranciers, online marketeers, SEO’ers, websitebouwers, tekstschrijvers, fotografen, illustrators en coaches. We passen bij elkaar en hebben het gezellig online. We lachen heel wat af!

Voor een aantal mensen uit dit netwerk heb ik hun vloeren geschuurd. Gek hè? 😉 En zij zijn net zulke ambassadeurs als de klanten die mij alleen offline kennen. Met één verschil: Zij zetten net als ik vakmensen graag in het sociale media zonnetje. Win/win heet dat.

Tips – wat voor mij werkt

  • Een website (laten) maken die gericht is op conversie, in plaats van dat het enkel ‘een mooi plaatje’ is.
  • Kies de sociale media kanalen uit die bij jou passen en deel je kennis (géén verkooppraat).
  • Deel die kennis gratis en durf te geven, op de lange termijn werkt dat écht beter!
  • Zoek contact met mensen die verstand hebben van websites, sociale media, SEO enzovoorts.
  • Hou vol! Resultaat in de vorm van een waardevol netwerk vraagt tijd en aandacht.
  • Besteed bedrijfszaken uit die jou in de weg zitten bij het iedere dag doen waar je goed in bent en blij van wordt.

T/m hier gelezen? Dan wil je mij misschien wel volgen via sociale media 😉

Ik hoor je denken: “Zo dat is een hele lijst! Moet ik dat nou ook..?”

Welnee! Doe rustig aan en juist niet van alles tegelijkertijd. Daarmee vergroot je de kans dat je volhoudt. Geloof me, als je het oppakt én doorpakt, zal het structureel bijdragen aan jouw business – of je nou een zzp’er of MKB’er bent. Ik wens je veel online plezier en conversie* toe!

Contact

Wil je een keertje sparren?

Daag me gerust uit! Neem contact op via social of stuur een email
Contact

*Dankzij sociale media ken ik de juiste mensen die jou verder kunnen helpen met conversie:

Een aantal van mijn online favorieten